Dette blogindlæg er yderst inspireret af artiklen
“The Demi-arrêt in the École de Légèreté – A Misunderstood Concept Revisited”
Skrevet af APPEL Board
I Part 1 etablerede vi at Demi-Arrêt i oversættelser ofte har været blandet sammen med Halv Parade, men at dette er altså er en misforståelse der er opstået i oversættelsen fra fransk.
Hvor den Halve Parade kombinerer hjælpen fra tøjlen med hjælpen fra benene, så er Demi-Arrêt udelukkende en tøjlehjælp.
Men hvordan udføres en Demi-Arrêt egentlig og hvad sker der når signalet gives til hesten?
Det skal vi se nærmere på nu!
Den biomekaniske effektkæde som igangsættes af Demi-Arrêt, virker igennem den opadgående tøjlehjælp. Denne placeres i mundvigene for at undgå unødigt tryk på den følsomme tunge og kæben. Når Demi-Arrêt udføres korrekt, udløses Cession de Mâchoire, løsgørelsen og mobiliseringen af hestens underkæbe, kæbeled samt hyoid apparatet.
Når hesten reagerer korrekt på hjælpen fra Demi-Arrêt, sænker rytteren straks hånden, Descente de Main, og hesten bliver let i hånden, Légèreté à la Main.
En frihed, en tavs aftale, forseglet ved ophør af hjælpen.
Hjælpens effekt er afhængig af rytters formål med Demi-Arrêt, for det kan nemlig bruges til flere ting herunder at reducere hastigheden, hæve basen af halsen, opnå fleksion i nakkeleddet eller skabe samling. Altid med hensyn til hestens kropsbygning og muskulære udvikling.
Men hvad sker der i hestens krop, når man bruger Demi-Arrêt?
Den biomekaniske effektkæde begynder ved hyoid benet eller tunge benet, som er en lille, men helt afgørende gruppe af knogler, der via muskler og fascia er forbundet med nakkeleddet, brystbenet og skulderbladene. Det er en usynlig impulsgenerator som sætter gang i en kæde af biomekaniske reaktioner, der starter i kæbeleddet og arbejder hele vejen ned til bagparten!
Studier foretaget af Professor Hilary Clayton (1999) bekræfter:
Med stigende elevation af hånden og derved forparten begynder bagparten at sænkes, en forudsætning for samling. Hyoid benet eller tunge benet er den første brik, diskret, lille, usynlig, men helt afgørende. Når den først er sat i bevægelse, bringer det hele systemet i flow med en kraftfuld lethed. Det er, som om hesten reorganiserer sig selv internt, og gør sig klar til den næste dansende bevægelse.

Vi konstaterede i Part 1…
At Demi-Arrêt altså er baseret på en bevidst isoleret brug af hånden, uden samtidig brug af benene, og det er der altså massere af god grund til…Men det besvare ikke det spørgsmål som mange antageligvis sidder med, nemlig hvad så med benene?
La Guérinière brugte benene med stor omhu, når han arbejdede hestene ind i samling. I den franske skole École de Légèreté anvendes benet en anelse længere tilbage, og let aktivt, i meget samlede øvelser som for eksempel i piruetter, og derfor meget tydeligt adskilt fra et fremadgående ben ved gjorden. École de Légèreté lægger særlig vægt på det fine samspil mellem balance og smidighed, begge elementer er stærkt påvirket af hånden samt den bevidste, enkle og lette brug af benene til at igangsætte bevægelse.
Da Demi-Arrêt aktiverer en biomekanisk kæde, der når til bagparten, kræver det en fin, veluddannet hånd, rytterens vigtigste kommunikationsværktøj.
Gustav Steinbrecht kaldte det:
“ the main organ through which the rider speaks to the horse and communicates his intent.”
Ideelt set bør hesten, når den trænes i Demi-Arrêt, bevæge sig med rytteren, som om rytteren ikke engang var der. I en stolt, hævet kropsholdning, “den skal gøre sig storslået”, som det ordsproget siger.
La Guérinière talte om at løfte forparten, Philippe Karl taler om at løfte basen af halsen og hæve hoved-hals-positionen. Man kunne sige at hesten aktiverer sin thorax slynge (musklerne, der er ansvarlige for at løfte ribbenene), løfter brystet og manken mellem skulderbladene, eller at den “tager løftet”.

Selv for den unge hest ved strigling eller trækture, begynder man at udvikle denne bevægelse på en legende måde. For eksempel ved blidt bagud-opadgående tryk på brystbenet, med tiden er en simpel gestus, ledsaget af et stemmesignal, tilstrækkeligt. Hvert lille skridt i den rigtige retning forstærkes positivt.
Senere overføres dette til kapsunen og bruges i longen. Når hesten har forstået signalet, kombineres det med en fin Demi-Arrêt på biddet. Træneren står foran hesten og løfter kort biddet mod mundvigene, som en dirigent, der giver et diskret signal.
Hesten vil snart reagere let og villigt, og bevæge sig mod en hævet position. Når svaret er korrekt, sænkes hånden straks, Descente de Main.
På denne måde bliver kommunikationen præcis gennem meget subtile signaler.
Demi-Arrêt er essentielt set et udtryk for filosofien bag den franske skole, École de Légèreté.
Det er en ridestil baseret på dialog, viden, respekt og fin kommunikation.
Den, der mestrer Demi-Arrêt, har nøglen til ægte harmoni med sin hest!






